חדשות

ספרי תורה שניצלו בפרעות חברון שבו לחיים בבית הרב קוק

בטקס מרגש, במעמד נשיא המדינה, הוכנסו שני ספרי תורה שניצלו בפרעות תרפ"ט בחברון ל"בית הרב קוק" בירושלים.

31.8.14, 17:17

 
לפני מספר ימים מלאו 85 שנה לפרעות תרפ"ט (1929). במהלך כעשרה ימים בחודש אוגוסט 1929 – אב תרפ"ט תקפו פורעים ערבים עשרות נקודות יישוב ברחבי הארץ ורצחו כ - 150 יהודים. (בסך הכל, מספר היהודים בכל הארץ לא עלה אז על 150 אלף). למרות שהפרעות התפרסו על פני הארץ כולה, האירוע הנורא ביותר התרחש בחברון, בה נרצחו כ – 70 יהודים. קהילת חברון, הקהילה היהודית העתיקה בארץ, נחרבה; הניצולים גורשו והיישוב נהרס. ניסיון לחדש אחרי כשנתיים את היישוב – נכשל, ולמעשה רק בימינו זכה עם ישראל לחדש את היישוב בחברון עיר האבות.
למרות הזמן הרב שחלף, עדיין לא נרפאו כל הפצעים. בין השאר, נותרו נטושים ספרי תורה שניצלו בנס בפרעות. הספרים הופקדו בידי הרב הראשי לארץ ישראל, הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל. כתוצאה מהטילטולים הספרים ניזוקו ונזקקו לתיקון יסודי. במש
  • הרב יוסף אביאור, ממשפחות נוצולי הפרעות, עם ספר התורה
ך שנים רבות הם עמדו נטושים ב"בית הרב" והוצאו מארון הקודש רק בשמחת תורה.
 מצבם של הספרים עורר את תשומת ליבו של הרב שלמה לוי, ראש ישיבת ההסדר בראשון לציון. למלאכה נרתם הרב יוחנן פריד, יו"ר הנהלת "בית הרב". בסיוע התורמים – משפחות סלוק ושאיוב ובסיוע המשרד לשירותי הדת - תוקנו הספרים במאמצים רבים, ומעתה הם שוב ראויים לתפקידם לתורה ולתפילה.
טקס מרגש, לציון שמחת הכנסתם המחודשת לארון הקודש התקיים ב"בית הרב" בירושלים. בטקס השתתפו נשיא המדינה, 
ראובן )רובי( ריבלין, הרב חיים דרוקמן, סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן, ראש מכון 'הלכה ברורה' הרב אריה שטרן, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, ח"כ יוני שטבון, דובר היישוב היהודי בחברון נעם ארנון, ועוד. סיפור הסטורי מרתק על חברון הועלה ע"י תושב חברון, ד"ר גרשון בר כוכבא.
בנוסף, השתתפו נציגי משפחות ניצולי קהילת חברון, וכן משפחותיהם של שלשת הנערים החטופים – משפחות פרנקל, שער ויפרח. לספרים הוצמד שלט זיכרון לזכר הנערים נפתלי, גיל-עד ואייל הי"ד.
הדוברים ציינו את גודל ומשמעות המעמד בו ספרי תורה, שניצלו בנס מהתופת ודממו עשרות 
שנים  - חוזרים לחיים, ושוב יעלה מהם קול חי, קול  הקריאה בתורה. מעמד זה מסמל את ניצחון הרוח, התורה והאמונה של עם ישראל, ורוח הגבורה הנושבת מעיר האבות חברון ומפעמת בעם ישראל גם כיום מול האתגרים המורכבים בפניהם הוא ניצב.
סמלית ומשמעותית היתה השתתפותו של הרב זוננפלד, נכדו של הרב חיים זוננפלד זצ"ל שהשתתף עם הראי"ה קוק ב"מסע המושבות" לפני מאה שנה. על מלאכת הטקס ניצח מנהל בית הרב, הרב אברהם טייץ, ובו הנעימו בשירה ובנגינה החזן חיים אדלר, אמן הקלרניט מוסה ברלין, ואמן האקורדיון דוד ויינקרנץ.
 
 
אין תגובות