חדשות

לסיים את מנדט כח TIPH עכשיו!

בסוף החודש יפקע המנדט של כח המשקיפים העויין והאנטישמי TIPH. זו ההזדמנות לסיים את פעילותו ולשלוח את אנשיו הביתה, הכדור בידיו של ראש הממשלה

22.1.19, 22:00
קיץ תשנ"ד, 1994 למניינם. 
בעיר האבות נוחת כח משקיפים מאירופה, בוהק בזרותו ולא רק בגלל המדים הלבנים (שהוחלפו בהמשך) של אנשיו.
הצידוק לעניין: טענה ערבית בצורך בהגנה מפני תושבי העיר היהודים, על רקע אירוע גולדשטיין שהתרחש מס' חודשים קודם.
ממשלת ישראל, זו של רבין ופרס, זורמת עם העניין והכח הזר קם והיה.
ב1997, עם חתימת הסכם חברון האומלל בידי נתניהו וערפאת, הוסדרו מעמדו של הכח ותפקידיו.
 
הכח עונה לשם הארוך והמסובך Temporary International Presence in the city of Hebron - 'נוכחות בינלאומית זמנית בחברון' או בקיצור: TIPH.
המנדט שניתן לכח זמני, כאמור. הוא מחודש בידי ממשלת ישראל אחת לחצי שנה, עד כה באופן אוטומטי.
תפקידו המוגדר - ציטוט מתוך פרוספקט הסברה רשמי של TIPH בעברית: 
'המנדט של TIPH הוא להשקיף ולדווח אך לא להתערב בתקריות או במחלוקות. לכל המשקיפים יש רקע משטרתי או אזרחי. נציגי TIPH מסיירים ברחבי העיר על בסיס יומיומי כדי:
- לחזק את תחושת הביטחון של הפלסטינים בחברון.
- לנטר את קיום ההתחייבויות שהושגו במסגרת ההסכם בין הרשויות הישראליות לפלסטיניות ולדווח על כל הפרה של החוק הבינלאומי ושל זכויות האדם.'
בנוסף 'TIPH מקדמת יציבות, פיתוח כלכלי ואת רווחת האוכלוסיה הפלסטינית בעיר חברון על ידי מתן תמיכה למגוון רחב של פרוייקטים קהילתיים קטנים ובינוניים'.
 
כבר על הנייר, קיימת אפליה קשה ומובנית כלפי האוכלוסיה היהודית בעיר. לו זו היתה הבעייתיות היחידה - דיינו, המציאות חמורה הרבה יותר.
 
הכח מונה כמה עשרות משקיפים שהגיעו אלינו מדנמרק, איטליה, נורווגיה, שבדיה, שווייץ והדובדבן - טורקיה.
המשמעות: שוטרים של ארדואן, אוהב ישראל הידוע שמסתובבים בעיר (ולמעשה ברחבי ישראל כולה) חופשי חופשי, חמושים בדרכון דיפלומטי, ללא דין וללא דיין.
 
הארגון מנפיק דו"חות סיכום תקופתיים של הפעילות. ע"פ הפרוספקט הנ"ל 'TIPH מדווח לרשויות הפלסטיניות, הישראליות ולשש המדינות החברות. הדו"חות הינם סודיים ואינם לשימוש הציבור'.
למרות האמור לעיל, ציפור קטנה שאיכשהו הניחה עליהם יד מדווחת כבר שנים על דו"חות מוטים, עויינים, נטולי בושה ורצופי שקרים באופן חריג, גם בשביל האנטישמים מאירופה.
אותה ציפור כנראה, אולי ציפור אחרת, הדליפה לאחרונה דו"ח כזה ('סודי ואינו לשימוש הציבור') ישירות לעיתון 'הארץ' שמיהר וקפץ על המציאה, כנהוג במחוזותיו.
 
לאורך השנים היו מעורבים המשקיפים במגוון תקריות אלימות ואנטישמיות. הפרעה והטרדה של חיילינו היא עניין שבשגרה, פעמים הם אף נצפו מעניקים סיוע אקטיבי לזורקי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחותינו.
שני מקרים עלו בחודשים האחרונים לכותרות - האחד כאשר משקיף צולם מנקב את צמיגי רכבו של תושב הישוב היהודי בחברון, השני כאשר היועץ המשפטי של הכח צולם סוטר בכח רב, מאוד לא משפטי, בפניו של ילד יהודי כבן 10.
התקרית הזו התרחשה אגב במסגרת סיור של ארגון 'שוברים שתיקה' איתו משתף TIPH פעולה באופן הדוק, כמו עם ארגוני דה-לגיטימציה אחרים.
בשני המקרים מיהרו המשקיפים לנצל את הדרכון הדיפלומטי ולהימלט מהארץ, טרם יידרשו לדין וחשבון.
 
מה עושים? בכן, במקרה הזה מספיק לא לעשות.
ב-31 בינואר, יום חמישי בשבוע הבא, יפוג המנדט של TIPH ויחודש שוב רק אם ראש הממשלה ושר החוץ, בנימין נתניהו יחתום על חידושו באופן אקטיבי.
אחרי 23 שנים, נראה שאין הזדמנות מתאימה יותר מלשחרר את הכח העויין הזה ולשלוח את חבריו כמה שיותר רחוק. הביתה, לאירופה או לארדואן, היא אפשרות מינימלית וסבירה.

האם זה מה שיהיה? 
לראש הממשלה ושר החוץ, בנימין נתניהו הפתרונים.
אין תגובות