בלוג

רשב"י, ל"ג בעומר ומערת המכפלה

ל"ג בעומר מתקרב, ורבים מתכוננים לנסיעה לקבר ר' שמעון בר יוחאי, למירון; זהו מנהג קדוש וידוע. אך לא רבים שואלים את עצמם – להיכן נוסעת נשמתו של הרשב"י בעצמו?

4.5.15, 22:42 | נעם ארנון | 465 צפיות

ל"ג בעומר מתקרב, ורבים מתכוננים לנסיעה לקבר ר' שמעון בר יוחאי, למירון; זהו מנהג קדוש וידוע. אך לא רבים שואלים את עצמם – להיכן נוסעת נשמתו של הרשב"י בעצמו? התשובה ברורה, גם אם מפתיעה: למערת המכפלה. כך נאמר במפורש בתפילה אותה נושאים רבבות ליד ציון הרשב"י בליל ל"ג בעומר: 
"יהי רצון שתתעורר נפש רשב"י, ותעלה ותלך ותשוט לאבות בחברון, להודיע להם את תפילתו ובקשתי שאני מבקש ומתפלל ומתחנן בשעה הזו, ותתחבר ותתעטר בזכות האבות ותבוא בפתח גן עדן..."
מי שמכיר, ולו בשטחיות, את משנתו של רשב"י, אינו אמור להיות מופתע.  ר' שמעון בר יוחאי הוא בעל הסוד, שגילה את סודה של מערת המכפלה. ספר הזוהר הוא המפתח להבנת מהותה הפנימית של המערה, המוגדרת בו כ"פתח גן עדן". על פי הזוהר, אדם הראשון חצב את המערה, כי חש  שממקום זה בוקע ריח גן עדן: (זהר בראשית דף ל"ח) –"שבעה היכלות של גן עדן...וההיכל השני – פתחו סמוך למערתא דאבהן, ומוקף באבנים יקרות...ובתוכו אור יקרות, מורכב מכל הגוונים...". לפי הזהר (בראשית נז) אברהם ראה אור מיוחד בוקע מתוך המערה, ולכן רצה לקנות את המקום. הרעיון מופיע בהרחבה גם בהמשך הזוהר על בראשית  (דף קכז =127)  ראה שם אברהם את אדם וחוה, ולכן רצה את המקום. וכן מסופר - (זוהר לך-לך פא, א) "כאשר נשמה יוצאת מן העולם הזה, היא נכנסת במערת המכפלה, ששם פתח גן עדן, והיא פוגשת באדם הראשון ובאבות שהם שם... "לאחר שבעה ימים נעשה הגוף מה שנעשה והנשמה נכנסה למקומה. כיצד? היא נכנסת למערת המכפלה ורואה מה שרואה ונכנסת למקום שנכנסת, עד שמגיעה לגן עדן". וכן נאמר: "שבעה פתחים יש לנפשות הצדיקים להכנס עד מקום מעלתם, ועל כל פתח ופתח שומרים. הפתח הראשון נכנסת הנשמה במערת המכפלה, שהיא סמוכה לגן עדן ואדם הראשון שומר עליו. זכתה - הוא מכריז: פנו מקום, שלום בואך". 
ר' שמעון הדגיש את חשיבות התפילה במערה, והתעוררות האבות והרועה הנאמן (משה רבנו) כמו שנאמר בתיקוני הזוהר (הקדמה שניה, י"ז ע"ב), בפרק הידוע הנקרא "פתח אליהו". שם אומר אליהו לר' שמעון – "קום  רבי שמעון ויתחדשון מלין על ידך, דהא רשותא אתיהב לך לגלאה רזין טמירין על ידך, מה דלא אתיהב רשו לגלאה לשום בר נש עד כען" (קום ר' שמעון ויתחדשו דברים על ידך, שהרי רשות ניתנה לך לגלות רזים טמירין, מה שלא ניתנה רשות לגלות לאף אדם עד עתה). ואכן, ר' שמעון מגלה עמוקות, את סודה של המערה: " קם רבי שמעון פתח ואמר: לך ה' הגדולה והגבורה וכו', עלאין שמעו, אינון דמיכין דחברון, ורעיא מהימנא, אתערו משנתכון. "הקיצו ורננו שוכני עפר".. ("קם רבי שמעון, פתח ואמר "לך ה' הגדולה והגבורה" וכו'; עליונים שמעו, אלו הם ישני חברון, ורועה הנאמן, התעוררו משנתכם, הקיצו ורננו שוכני עפר, אלו הם הצדיקים שנאמר בהם "אני ישנה וליבי ער", והם אינם מתים, ולכן נאמר בהם "הקיצו ורננו שוכני עפר"; הקיצו רועה הנאמן, התעורר אתה והאבות לעורר השכינה, שהיא ישנה בגלות,שעד כאן הצדיקים כולם שוכבים וישנים בחוריהם. מייד מביאה השכינה שלושה קולות אל הרועה הנאמן, ותאמר לו: קום, רועה נאמן, שהרי עליך נאמר: קול דודי דופק אלי בארבע אותיות אלה, מיד קם הרועה הנאמן, והאבות הקדושים עמו, עד כאן רז הייחוד"). 
לאור כל זאת, יעלו רבים למערת המכפלה בליל ל"ג בעומר, להתחיל משם את הלילה הקדוש הזה אצל האבות הקדושים. ברוכים הבאים!
 
 
 
 
 
4 תגובות
1

שלום הרוש הגיב:

צודק אני אגיע.

04.05.2015 23:51

2

ישראל הגיב:

מחכים לך בחברון

05.05.2015 11:20

3

רן הגיב:

מאמר מרגש ויפה מאד . רק שאלה שמסקרנת אותי האם מערת המכפלה היא רק שער לגן עדן או גם שער לגהנום ? ואם לא היכן נמצא השער לגהנום ?

05.05.2015 11:26

4

משה הגיב:

החלטנו ואת החאלאקה לבנינו נערוך בל"ג בעומר במערת המכפלה

05.05.2015 21:20